maanantai 7. maaliskuuta 2011

BMW, 95E10 ja öljynvaihtoväli

Ensin uutisoitiin BMW:n mekaniikkakehityksen johtajan, Thomas Brünerin, antaneen Welt am Sonntag -lehdelle haastattelussa tiedoksi, että E10 saattaa aiheuttaa öljyn ohenemista. BMW ja Daimler aikovat tutkia riskin mahdollisuuden perusteellisemmin, ja tutkimustuloksien saamiseen asti Brüner suosittelee tarkistamaan, että öljynpinta mittatikussa ei ainakaan nousisi öljynvaihtovälin aikana.

Pian tämän jälkeen saimmekin "korjausta" tietoihin... kuten ollakaan, esimieheltä. Kehitysjohtaja Klaus Draeger yliajoi mekaniikkakehitysjohtajan ilmaisemat potentiaaliset huolenaiheet aiheettomina - vaikka ongelma (tai edes riski siitä) kuuluu juurikin mekaniikkakehitysjohtajan toimialaan.

Minulla on kaksi teoriaa miksi aiempi, perin järkeenkäyvältä epäilyltä kuulostanut, huoli mahdollisesta öljyn ohenemisesta haluttiin vetää takaisin. Molemmat liittyvät BMW:n imagoon. (Salaliittoa tuskin löytyy.)

1) TEKNISEN YLIVERTAISUUDEN MIELIKUVA.

Brüner antoi ilmi epäilyksensä puhtaan tekniseltä puolelta, huomioimatta eräitä ikäviä lainalaisuuksia autobisneksessä. Draeger tuli "korjaamaan" tietoa, koska oletettavissa olisi, että joku helvetin Opel ehtisi ennen BMW:n oikaisua sanomaan: "mutta MEIDÄN autommepa on niin paljon parempi, että ohivuotoa ei tapahdu ja öljy ei laimene E10:stä". BMW ei voinut ottaa riskiä rehellisyydestä, että kaikissa polttomoottoreissa tapahtuu ohivuotoa (ja siten erityisesti kylmäkäynnistysten yhteydessä ja kylmänä vuodenaikana öljyn ohenemista), koska joku vähemmän rehellinen alan "asiantuntija" olisi voinut korvat heiluen väittää, että sitä ei heidän edustamassansa automerkissä tapahdu.

2) YMPÄRISTÖMIELIKUVA.

95E10 on lanseerattu "ekopolttoaineena" (vaikka onkin ympäristön kannalta huonompi vaihtoehto kuin vanha 95E tai nykyinen 98E5), siksi BMW ei viitsi olla "epäekologinen" väittämällä, että heidän autoistansa ei ole toimimaan "ekobensiinillä". BMW ei myöskään halua antaa mielikuvaa siitä, että BMW tunnustaisi E10-bensiinin itsessään ekokatastrofiksi. Tätä teoriaa tukee Draegerin toteamus siitä, että BMW ilmoitti tukevansa edelleen E10-polttoaineen käyttöönottoa Saksassa. Draeger ei siis ainoastaan sano, että E10 kelpaa BMW:lle vaan, että E10:n tankkaaminen on preferoitavaa ekologisista syistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti